Alt 06 Temmuz 2013, 09:02   #1
Keyifli~Üye
 
EliFsS - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 25 Mart 2011
Mesajlar: 2.176
EliFsS is on a distinguished road
Puanlar: 6.554, Seviye: 1
Puanlar: 6.554, Seviye: 1 Puanlar: 6.554, Seviye: 1 Puanlar: 6.554, Seviye: 1
Üst seviye: 99%, 0 Gereken puan
Üst seviye: 99% Üst seviye: 99% Üst seviye: 99%
Etkinlik: 0%
Etkinlik: 0% Etkinlik: 0% Etkinlik: 0%
Standart Sen Semahı Oyunmu Sanarsın ?

Semah Bir Oyunmudur Ki KonserlerdeTelevizyonlardaKliplerdeDügünlerEgl encelerde...Dönülsün!!! Alevi-Bektaşi klasiklerinden ve geçmişteki uygulamalardan esinlenerek günümüze bilimsel bir bakış açısı getirmek daha akıllıca olmalıdır. Mevlevilikteki 'semâ' ile eş anlamda kullanılan 'semah' cem ayinlerinde saz ve nefes eşliğinde dönülerek yapılan bir zikr halidir. Alevi ve Bektaşiler cem törenlerinde Zakirin çaldığı bağlamayla coşar ve yine onun okuduğu nefeslerle coşarak sema' ederler."Semahla anlatılmak istenen her şeyin merkezinde Allah'ın olduğudur. Semah oynanmaz dönülür. Çünkü semahta ana tema dönmedir. Bu dönme hem kişinin kendisinde hem de çevresi ile olan bağlantısında söz konusudur. Kişi kendi ekseni etrafında döndüğü gibi diğer dönenlerle birlikte de bir yörüngede döner. Bu yörüngenin simgesel merkezinde ise Tanrı vardır. Bu dönüş kişiyi benliği dışına taşıyarak semada ve zeminde olan cümle yaratılmışlarla bütünleştirerek Yüce Yaratıcı olan Allah'a ulaştırmayı amaçlar." (Mahmut Riyat Bakır Tasavvufi Bir Kavram Olarak Cem s.137) Bedri Noyan Dedebaya göre: "Semâ' deveran adlarıyla raksın esas karakteri ruhani oluşu yani kutsal oluşudur. Nefsani duygularla şehvet hisleriyle karışmış oyunlarla zerre kadar ilgisi yoktur. Gönülden gelen aşk dolu bir esin adeta bir vahiy ile ruhun aslına yani Allah'a kavuşmak istercesine yücelme çabasıdır. İnsanın kalıbından dışarı taşıp göğe doğru ağmasıdır. Geldiği asli ruha asıl aleme doğru yücelmesidir." (Dr. Bedri Noyan Dedebaba Bütün yönleriyle Bektaşilik ve Alevilik IV. Cilt s.690-691) Cem Vakfı Alevi-İslam Din Hizmetleri başkanı Ali Rıza Uğurlu kitabında konuyu şöyle değerlendiriyor: "Semah oyun değildir. Kulun miracıdır. O miraç cem evlerinin dışına taşınmamalıdır. Taşınılırsa ne olur? Oyun olur işte dinlerini oyun yapanlara Kur'an-ı Kerim'in yanıtı: Dinlerini oyun ve eğlence haline getirmiş dünya hayatı kendilerini aldatmış olanları bırak da o Kur'an ile öğüt ver."(A Rıza Uğurlu Aşk-ı Muhabbet s.203) Alevi/Bektaşilikte de zikr esnasında taliplerde olağan dışı haller vuku bulabilir. Öyle bir an gelir ki aşk ve vecd haliyle kişi bir anda raksetmeye başlar. İşte böyle bir noktada mürşidin rehberliğinde topluca kalkılıp ilahi raksetmenin adıdır semah. Cûşa gelip kendinden geçmiş taliplere ve ibret nazarıyla bakılması için diğer taliplere Dede tarafından "Hakk için ola seyir için olmaya" denilmesinin anlamı da budur. Seyyid Nizamoğlu şöyle ifade eder bu duyguları: "Ben dertliyim derdim vardır/ Ya ben nice dönmeyeyim/ Her dem işim ah-u zardır/ Ya ben nice dönmeyeyim./ Aşk odu yürekte yanar/ Beni gören mecnun sanar/ Gök yüzünde ay gün döner/ Ya ben nice dönmeyeyim." Hacı Bektaş Veli hazretleri de buyurur ki; "Haşa ki semahımız oyuncak değildir/ ilahi bir aşktır salıncak değildir /Her kim ki semahı bir oyuncak sanır/ mümin diye namazı kılınacak değildir." Hacı Bektaş Velî Allah aşkının insandaki şevk zevk ve gönül içindeki ateş gibi duyguların vücûda yayılmasına sebep olduğunu ve bu duyguları harekete geçirdiğini anlatmaktadır. Allah dostluğu için olan bu hareketin helâl olduğunu ifade etmektedir. Şeyh Safî Buyruğu'nda tâliblerin ağzından; "şimdi zikir meclislerinde sûfîler vecd ve semah ederler. Hazreti Rasûl veya ashâbı veya tâlibinden hiç kimse semah ettiler mi?" sorusu sorularak şöyle cevap verilmektedir: "Bu semah ki sûfîler arasında ve zikir meclislerinde olmuştur." Semah sırasında gönül ruh ve akılda yaşanacak değişiklikler de şöyle îzah edilmektedir: "Semah gönülde tesir bıraktıktan sonra etkisi dimağa ulaşır. Akla haber verir. İlhâma benzer bir muhabbet hasıl olur. Gözlerinden yaşlar akar. Böylece semahın tesiri rûha erişir. Ruh öyle bir hale gelir ki kalb geldiği âleme yeniden pervâz eder (uçar). O an tâlibten irâdesiz medih ve feryadlar kopar. Bu semah Allah'ın rahmet'ini celbeder." Semah sırasında dervişin dönmesi değirmen oluğundan su akarken değirmen taşının dönmesine benzetilmiştir. Dervişin gönlüne boşalan "İlahi aşk"tır. Şeyh Safî Buyruğu'nda hevâ ve hevesten yapılan semah gerçek semah olarak kabul edilmemektedir. Semah öyle olmalıdır ki derviş semah esnasında ateş içinde olsa yanmamalı su üzerinde olsa batmamalıdır. Semah sırasında okunan gülbânk de semahın vecd halinde yapılan hareketler bütünü olduğu konusunda fikir vermektedir: "Bismillah bismi Şâh Allah Allah! Semahlarınız dergâh-ı Bârî'de kabul ola. Gittiğiniz semahlar yapılan zikirler ve cümle hizmetler kabûl ola. Allah cümle kusûr ve günahlarımızı bağışlaya. Doğru yoldan ayırmaya Şeytan'ın şerrinden kötünün mekrinden münâfığın fenâlığından koruya..." Hz. Mevlana semahı; sol ayağın merkeze alınıp sağ ayakla 72 milletin gönlünün tavaf edildiği bir pergele benzetir. Bir beytinde ise semah yapan canı kolları kanatlaşmış bir kuşa benzeterek insanın bu suretle Tanrı ile hemhal olduğunu ifade eder: "Kolları kanat olmuş da can uçuşur canana/ Ayaklar basmaz olur yükselince meydana/ Kainatı görürsün çerağların nurunda/ İnsan varır Tanrı'ya Tanrı varır insana." Pir Sultan Abdal; bütün kainatı bir çarkıfelek'e benzetip sema' ettiğini bunu gören nice aşıkların da meydana gelerek erkânı-yolu sürdüğünü şöyle ifade eder: "Çarh-ı felek sema' urup dönmede/ Talib olan mürşidinden kanmada/ Yüreğime bir od düştü yanmada/ Yanar ya Muhammed Ali çağırır./ Nice aşık bu meydanda derildi/ Erenler erkânı yolu sürüldü/ uhammed Ali'nin kadri bilindi/ Diller ya Muhammed Ali çağırır." 20.yüzyıl Bektaşi Babalarından ve şairlerinden olan Haydarî'ye göre bu tür ritüeller Hakk'ın erenlerle muhabbetine vesiledir. Cem'deki bu sohbet-muhabbet ve zikirlerle kişi bir katreyken ummana kavuşur: "Allah ile nasıldır dost sohbeti/ Gel bizim tekkeye mihman ol da gör / Hakk'ın erenlerle var muhabbeti/ Sen bizim meydana kurban ol da gör. /Dârına ber-dâr ol Hak erenlerin/ Sırrına serdar ol son peygamberin/Bendesi ol Şah-ı Merdan Haydar'ın/ Hakk'a katreyken sen umman ol da gör." Sonuç olarak söylemek gerekirse: cem törenlerinin önemli ritüellerinden biri olan ve ibadetin önemli bir rüknu sayılan semah bazılarının zannettiği gibi folklorik bir gösteri değildir. Semah cem töreninde seyr-i süluk içersinde ilahi vecd ve coşku halinde yapılmalıdır. Bunun dışında oyun ve eğlence yerlerinde başka amaçlara hizmet ettirilmesi inanca karşı saygısızlıktır. Alevilik/Bektaşilik tarihine bakıldığında semah her zaman cem sırasında yapılmıştır. Bugün de öyle olmalıdır. Aksi takdirde inancın önemli bir erkânı yara alıp ayağa düşürülmüş olur.
EliFsS isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Yeni Konu aç Cevapla  

Bookmarks

Etiketler
Sen Semahı Oyunmu Sanarsın ?


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler Arama
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Tüm Zamanlar GMT +4 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 21:19.

dekorasyon Kiralık Ofis |
istanbul travestileri | istanbul travestileri | sex hikayeleri | sex hikayeleri | Penis Büyütücü | travesti forum | film izle| ankara travesti Bilgileri | istanbul travestileri Bilgileri istanbul travestileri Hakkında travesti | Ankara Travesti bilgileri | istanbul travestileri | ankara travestileri Bilgileri | bayan bilgileri | türkçe porno izle | bursa escort bursa escort ankara travestileri| Sakarya Travestileri istanbul travestileri Bilgileri ankara travestileri Bilgileri istanbul travestileri|

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374