Alt 09 Mayıs 2012, 20:59   #1
NetteKeyif
 
Sincap - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 15 Mart 2011
Mesajlar: 16.171
Sincap is on a distinguished road
Puanlar: 48.146, Seviye: 1
Puanlar: 48.146, Seviye: 1 Puanlar: 48.146, Seviye: 1 Puanlar: 48.146, Seviye: 1
Üst seviye: 99%, 0 Gereken puan
Üst seviye: 99% Üst seviye: 99% Üst seviye: 99%
Etkinlik: 33%
Etkinlik: 33% Etkinlik: 33% Etkinlik: 33%
Standart Hidayet Allah\'tandır

Hidayet - Herşey Allah'tandır - Akıl İman Kalb - Kuran Hakkında - Cehalet

Hidayet Kelam ilminde olduğu kadar Tasavvuf literatüründe de önemli bir yere sahiptir. Bütün İslam bilginleri hidayetin ilâhi kaynaklı olduğunu kabul ederler. Hidayet Allah’tandır. Ancak hidayetin sebeplerine sarılmak ve bunun için irademizi kullanmamız gerekir. Hiçbir çaba ve gayret sarf etmeden tembel bir şekilde oturmakla hidayete ermek mümkün değildir. Zira Saadettin-i Taftazani’ye göre “İman, kulun iradesini kullandıktan sonra Allah'ın kalbine ihsan ettiği bir nurdur.” Bu nur vicdanı ve aklı aydınlatır, eşyanın hakikatini gösterir. Bilindiği gibi rızık da şifa da Allah’tandır; ancak insan çalışmadan rızkın ve şifanın sebeplerine sarılmadan rızkı kazanmak ve hastalıklardan şifa bulması zordur; hatta imkânsızdır denebilir.


Allah insanı hür olarak yaratmıştır. Dilerse imanı dilerse küfrü tercih eder. (Kehf, 18:29) Allah da onun tercihine göre ona muamelede bulur. İradesi ile küfrü tercih eden, kendi hevasını ilah kabul etmiş, zalim ve fasık birisini Allah hidayete erdirmez. (Tövbe, 9:24; Câsiye, 45:23) Hidayetin sebebi Kur’ân ve peygamberdir; (Bakara, 2:185) ama bu konuda peygamberin de bir rolü ve etkisi olmaz. Nitekim İmam Maturudî “Allah kâfirlerin zulüm ve küfrü ihtiyar ettiklerini ve tövbe etmeyeceklerini bildiği için onları hidayete erdirmemiştir” demektedir. (İmam Maturudî, Te’vilâtu’l-Kur’ân, vr. 781a) Küfür nurun zıddı olup, zulüm ve şirk küfür zulmetinin meyvesidir. (Maturudi, Te’vilâtu’l-Kur’ân, vr. 213a)


Hidayetin sebeplerini birkaç maddede ele alabiliriz. Birincisi, akıl ve akla kapı açan temel bilgiler… İkincisi, Vahiy ve peygamber yoluyla yapılan davet… Üçüncüsü, hidayetin sebebi olan hak ve hakikati öğrenmeye yönelen kimseye Allah'ın lütfettiği tevfik… Dördüncüsü, hak ve hidayetin sonucu olan, peygamberlerin verdiği cennet ve saadet-i ebediye müjdesi.


İslam bilginlerine göre aklını kullanmayan ve tefekkürü terk eden kimseler bunun sonucu olarak hidayetten mahrum kalmakla cezalandırılırlar. Bu nedenle yüce Allah Kur’ân-ı Kerimde akla ve tefekküre çok büyük önem vermiştir. İnanmayanları “sağır, kör ve akılsız” olarak niteler. (Bakara, 2:171) Allah akıllarını kullansınlar diye enfüste ve afaktaki delilleri beyan edip ortaya koymaktadır. (Bakara, 2:242; Fussılet, 41:53) İnsan eşyaya hikmetle bakmayı ve tefekkürü terk ederse peygamberi yalanlayarak hidayetten mahrum kalır.


İnsanın hidayetine engel olan hususları da şöyle sıralayabiliriz:

1. Aklın cerbeze ile batılı hak, hakkı batıl olarak algılaması: Cerbeze, batılı hak, hakkı da batıl olarak gösterecek zekaya malik olanların aldatmasına kapılanlar sonuçta hidayetten mahrum kalırlar. Batıl mezheplerin ve küfür ehlinin çok zeki ve akıllı bilginleri de vardır. Her batıl mezhep bir hak noktaya dayanarak devam eder. O hak nokta öne çıkarılarak diğer hususlar cerbeze ile aklı kabule zorlar. Bu durumda da insan hak ve hidayetten mahrum kalır.


2. Tassup ve Taklitçilik: Peşin hüküm ve sabit fikir de insanı hak ve hidayetten merhum eder. Taassup aklî eylem ve zorunluluk sonucu oluşmayan ve herhangi bir aklî faaliyet gerektirmeyen fikirler ve düşüncelerdir. Taklit yoluyla kabul edilirler. Peygamberlere karşı çıkanların genel olarak ileri sürdükleri gerekçeler “biz atalarımızın yolundan gidiyoruz” “Sizin bize anlatmak istediğiniz şeyleri anlamıyoruz” gibi ifadelerdir. Bu da aklı kullanmamak, cehalete kanaat, öğrenmek istememek ve hakikati kabule yanaşmamaktır. Bu durum da insanı hak ve hidayetten mahrum bırakır.


3. Cehalet: Bilgisizlik tam olarak cehalet anlamına gelmez. Bilmeyen öğrenmenin değerini bilir ve öğrenmeye çalışır. Zaman içinde cehaletten kurtulur. Gerçek cehalet ise bilmemek değil, yanlış bilmektir. Yanlışı doğru olarak bilen ve savunan insana doğruyu anlatmak mümkün değildir. Cehalet, hakikati görmemek ve tanımamak olduğu için Kur’ân-ı Kerim “körlük” olarak ifade etmektedir. “dünyada kör olan kimse ahrette de kör olacağını” (İsra, 17:72) haber verir.


4. Heva ve Havese Uyma: Heva, kişinin aklını ve kendini beğenmesi, aklı ve yaptıkları ile övünmesi, amelini hoş ve değerli görmesidir. Bu ise insanı haktan yüz çevirmeye, kendi görüşünde inat etmeye ve kendini beğenmeye götürür. Bu durum da kişiyi hak ve hidayetten mahrum eder.


Kalbin hidayetten mahrum olması sonucu kalpte “zeyğ” (Âl-i İmran, 3:7) yani, kalbin bile bile haktan yüz çevirmesi, “reyn” (Mutaffifin, 83:14) kalbin paslanması, sıkıntı ve günahla dolması, hayra ve hidayete yer kalmaması demektir. Kalbin paslanması peygamberimizin (sav) ifadesi ile “kalbin kararması” (Tirmizi, Tefsir, 75; Müslim, İman, 231; Tirmizi, Tefsir, 83; İbn-i Mâce, Zühd, 29) demektir. Bütün bunlar kalbin hastalanmasını netice verir. (Bakara, 2:10)


Kalbin hastalanması korkaklık, cahillik, bencillik, cimrilik ve bozgunculuk gibi ruhsal hastalıklara yakalanması demektir. Bu durumda kalb sağlıklı düşünemez, her şeye kuşkuyla yaklaşır. Bu durum şeytanın kalbe girmesine ve tesir etmesine sebep olur. Böyle bir kalb kuşkunun ve nifakın kaynağı haline gelir. Kalbin hastalanmasının alameti ise “Allah’ı ve Resulullahı aldatma çabası” (Bakara, 2:210) “dünya menfaati için hakikatten yüz çevirme” (Mâide, 5:52) “Ümitsizlik” (Enfal, 8:49) “rahatına düşkün olması” (Muhammed, 47:20) “Nefsani ve şehevânî arzular” (Ahzab, 33:32, 60) şeklinde tezahür eder. Kalbin hasta olması aklî işlevini yerine getirememesi demektir. Böylece küfür ve nifak hasta kalbin ürünüdür. Bu da hava ve hevese uymanın sonucudur.


Kalbin hidayete ermesi bir sonuç değil, bir başlangıçtır. Bundan sonra hidayeti artırma ve devam ettirme süreci başlar. İmanda ve hidayette terakki ve tekâmül ise sonsuzdur. Ancak son ana kadar iman ve hidayet üzere olmak ve Allah'ın huzuruna imanla gidebilmek için daima hidayetin sebeplerine sarılmak gerekir. Bütün bunlarla beraber “Allahım! Kalbimi iman ve hidayet üzere sabit kıl” diye dua ederek Allah’tan hidayetin devamını istemek “Allah’ı ‘Lâ ilâhe illallah’ diye zikrederek imanı yenilemek” gerekir.




Sincap isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Yeni Konu aç Cevapla  

Bookmarks

Etiketler
Hidayet Allah\'tandır


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler Arama
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Tüm Zamanlar GMT +4 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 15:00.

dekorasyon Endüstriyel Mutfak EKipmanları sanal ofis Kiralık Ofis | sanal ofis sanal ofis | sanal ofis | muadil toner | fantezi iç giyim fantezi giyim araç takip sistemleri | kişi takip sistemleri | Varlık takip sistemleri | filo takip sistemleri |
istanbul travesti | izmir escort bayan izmir escort tuzla escort bursa escort bursa escort casino siteleri casino siteleri casino siteleri casino siteleri casino siteleri bahis siteleri istanbul travesti travesti forum |
istanbul travesti Mekanları | istanbul travesti Haber | istanbul travesti Bilgi | istanbul travestileri | istanbul travesti | travesti | ankara travesti| ankara travesti | ankara travesti ankara travesti

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428