Sanal Hayat Keyifli Forumun Tek Adresi - Sesli Sohbet - Sesli Chat > Her Telden > Sağlık > Genel Sağlık » Empati

  • Yeni Konu aç Cevapla  
     
    LinkBack Seçenekler Arama Stil
  • Alt 20 Haziran 2013, 10:27   #1
    Keyifli~Üye
     
    Handan_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
     
    Üyelik tarihi: 28 Mart 2011
    Mesajlar: 1.444
    Handan_ is on a distinguished road
    Puanlar: 5.094, Seviye: 1
    Puanlar: 5.094, Seviye: 1 Puanlar: 5.094, Seviye: 1 Puanlar: 5.094, Seviye: 1
    Üst seviye: 99%, 0 Gereken puan
    Üst seviye: 99% Üst seviye: 99% Üst seviye: 99%
    Etkinlik: 0%
    Etkinlik: 0% Etkinlik: 0% Etkinlik: 0%
    Standart Empati

    empati - empatinin tanımı - empati tanımları - empati kavramı - empati nedir - terapide empati - psikolojide empati - empatik yaklaşım


    Bu yazıda birçok terapi yönteminin ele almış olduğu ve uygulamalarında kullanılan bir kavram olan empatinin tanımı, danışan odaklı terapinin ve kendilik psikolojisinin bu kavrama bakışı ele alınacaktır. Rogers’ın ve Kohut’un empatiyi algılayışları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar incelenecektir.


    Bazı empati tanımları


    Bennett (1995) empatiyi karmaşık bir intrapsişik ve kişiler arası süreç olarak tanımlar. Rogers’ın (1957) empati tanımı ‘’bir başkasının içsel referans çerçevesini dikkatle anlamak ve ayrıca uygun olan duygusal bileşenler ve anlamlarla, sanki kişinin diğer kişi olması, ama ‘sanki’ koşulunu kaybetmeden’’ şeklindedir. Eğer ‘sanki’ niteliği kaybedilirse, bu durum empati değil özdeşim olur. Rogers’ın (1975) güncellenmiş empati tartışması kognitif, duygusal ve davranışsal bileşenleri kapsamaktadır. Terapist danışanın dünyasını anlamalı (kognitif), danışanla birlikte hissetmeli (duygusal) ve bu anlayışı ve hissi danışana iletmelidir (davranışsal) (akt; Irving, Dickson; 2006).


    Rogers’ın tanımına benzer bir tanımı da Truax ve Carkhuff (1967) yapmıştır. Gösterilen empatinin en yüksek seviyesi danışanın referans çerçevesinin, anlayışının ve hislerinin önemini içine alır. Authier’in (1986) incelemesi, empatinin en büyük davranışsal bileşeninin sözel olmayan bir seviye içerdiğini belirtmiştir: daha uzun göz kontağı; daha yakın oturma; muhtemelen dokunarak öne doğru eğilme; surat ifadesi; daha ilgili ve kişiye yönelik jestler ile iletişim kurma. Sözel bir seviyede ise, danışanın o andaki duygusunu yansıtmada, tecrübeli bir dil, yüz yüze gelme ve kendini açma yöntemlerinin kullanılması göze çarpar (akt; Irving, Dickson; 2006).


    Danışan odaklı terapide empatinin kullanımı


    Empatik varoluş şekli, empatik kişilerden öğrenilebilir. Bunun önemi, doğru empati kurabilme yeteneğinin eğitim yoluyla geliştirilebilmesinden gelir. Terapistler, anne babalar, öğretmenler empatik olmaya yardımcı olabilirler. Terapide çok önemli olan bu zor anlaşılabilir ve gözden kaçabilen yapının ‘’doğuştan kazanılmadığını’’ ancak öğrenildiğini ve en hızlı şekilde empatik ortamda öğrenildiğini bilmek önemlidir (Rogers, 1980).


    Empati, her şeyden önce yalnızlığı çözmektedir. En azından, bir an için olsun, empatik anlayış gören kimse, kendinin insan ırkının bir parçası olduğunu hissetmektedir. Açıkça söylenmemiş olsa bile, şuna benzer bir deneyim yaşanır: ‘’Ben burada gizli şeylerimi, tuhaf belki de anormal duygularımı, ne açıkça kendimle ne de bir başkasıyla konuştuğum duygularımı ifade ediyorum. Buna rağmen, o benim duygularımı anlıyor, beni benim anladığımdan daha iyi anlıyor. Söylediklerimden benim ne demek istediğimi anladığında, kendimi o kadar yabancı ve uzak hissetmiyorum. Başka bir insan için benim bir anlamım var. Öyle ki, bu ilişki içinde iken dünyadaki diğer insanlarla da ilişki kurmuş gibiyim, artık yalnız değilim.’’ (Rogers, 1980)


    Empati, açıktır ki, olumlu sonuçlarla alakalıdır. Psikiyatri hastanelerindeki şizofreni hastalarından sınıflardaki öğrencilere, bir danışmanlık merkezinin danışanlarından eğitim alan öğretmenlere, Almanya’daki nevrotiklerden ABD’deki nevrotiklere, durum aynıdır; terapist ya da öğretmen ne kadar duyarlı bir şekilde anlayış gösterirse, yapıcı öğrenmenin ve değişimin gerçekleşmesi o kadar muhtemel olur (Rogers, 1980).

    Empatik anlayış gören bir kişi için bunun anlamı, birisinin ona değer ve önem vermesi, onu olduğu gibi kabul etmesidir. Bir kişiye değer ve önem vermedikçe, o kişiyi doğru olarak algılayıp hissedebilmek mümkün değildir. Burada, empatik anlayış gören kişiye ‘’Birisi bana güveniyor, benim değerli olduğumu düşünüyor. Ben, belki de bir şeye değerim. Belki de kendime değer vermeliyim’’ şeklinde mesaj ulaşmaktadır (Rogers, 1980).


    Duyarlı anlayışın bir diğer etkisi de, yargısız olma durumundan kaynaklanmaktadır. En üst düzeydeki empati, kabul edicidir ve yargılayıcı değildir. Eğer bir kişi hakkında görüş oluşturulmuşsa, onun iç dünyasını doğru olarak algılamak olası değildir (Rogers, 1980).

    Gerçek empati, herhangi bir değerlendirici veya tanılayıcı yapıdan her zaman uzaktır. Gerçek empati ile karşılaşan kimseyi bir sürpriz beklemektedir. ‘’Eğer ben yargılanmıyorsam, ben belki de düşündüğüm kadar anormal veya kötü değilim. Ben de, belki kendimi bu kadar kötü değerlendirmemeliyim’’. Böylece giderek artan bir şekilde kendini kabul etme olasılığı artmaktadır (Rogers, 1980).


    Bir kişi ile birlikte var olma şekli olan empatinin çeşitli görünümleri vardır. Bir kişinin özel algısal dünyasına girmek ve onunla tümüyle beraber olmak demektir. Bu, o kişinin kaynağında hissettiği anlamlar değiştikçe ve onun o anda yaşadığı duygu korku, kızgınlık, sevgi veya her ne ise, her an buna duyarlı olmak demektir. Bu, geçici olarak onun hayatını yaşamak, yargılamadan ona nazikçe yaklaşmak, onun çok az farkında olduğu anlamları hissetmektir. Ancak bu yapılırken, kişiye tehdit edici gelebileceğinden, onun tümüyle farkında olmadığı duyguları ortaya konmaz. Empati, terapistin danışanın korktuğu unsurlara korkmadan ve yeni bir bakışla baktığını ona iletebilmesini içerir. Terapistin, danışandan aldığı tepkileri rehber olarak kullanması ve hissettiklerini sık sık onunla kontrol etmesi demektir. Terapist, onun içsel dünyasının en güvenilir dostudur. Danışanın yaşantılarının akışında olası anlamlar belirlenerek, onun referansından yararlanmasına, anlamlarını tam olarak yaşamasına ve yaşantıların ileriye doğru akmasına yardım edilir (Rogers, 1980).


    Terapistin, bir kişi ile böylece var olabilmesi demek, danışanın dünyasına önyargısız olarak girebilmesi için, bir süre kendi değer ve görüşlerinden uzaklaşması demektir. Bu, bir anlamda kendinden uzaklaşmadır. Bunu ancak kendinden emin, bir kişinin tuhaf ve saçma dünyasına girince kaybolmayacak ve istediği zaman kendi dünyasına rahatça geri dönebilecek kişiler gerçekleştirebilir. Bu tanımlamadan, empatik olmanın karmaşık, sorumluluk verici, güçlü, ancak zorlukla anlaşılabilen ve nazik bir var oluş şekli olduğu anlaşılabilir (Rogers, 1980).


    Anlaşıldığını anlayan bir kimse yaşantıları ile daha kapsamlı ilişkiler kurmaya başlar. Böylece, artık onun kendini anlaması ve davranışlarını değiştirmesi için rehber olarak kullanacağı, giderek genişleyen bir referansı oluşmuş olmaktadır. Eğer empati doğru ve derin ise, yaşantılarının akışı engellenmeyebilir ve duraksamaya uğramadan ilerlemesi sağlanacaktır (Rogers, 1980).


    Doğru empatik anlayış terapistin tamamen danışanın evreninde bulunması anlamına gelir. Bu, şimdi ve burada, bulunulan zamanda an be an duyarlılıktır. Danışanın özel kişisel anlamlarının iç dünyasını, aslında öyle olmadığını unutmadan, terapistin sanki kendi dünyasıymış gibi hissetmesidir (Rogers, 1966; akt, Overholser, 2007).

    Empatik anlayış, doğru ve duyarlı bir şekilde iletişim kurulduğu zaman, danışanın içindeki duyguları, algıları ve kişisel anlamları daha özgürce deneyimleyebilmesi için son derece önemlidir (Rogers, 1975; akt, Overholser, 2007).


    Anlayışı bir kişi tarafından dinleniyor olmak, kişinin kendisini daha doğru bir şekilde dinlemesini mümkün kılar (Overholser, 2007).


    Kendilik psikolojisinin empatiye bakışı


    Kendilik psikologları genellikle empatinin tek başına iyileştirici olduğu, terapötik iç görü sağlama değeri konusunda hemfikirdirler. Kohut ‘’dolaylı iç gözlem’’ in bir şekli olarak görmüştür ve iki yönünün bulunduğunu belirtmiştir: anlama ve yorumlama. Anlama daha çok, danışanın öznel dünyasına ilişkin hızlı bir kavrayış, yorumlama ise şu andaki tepkilerinin çocukluğundaki önemli kişilerin empatik hataları üzerine nasıl temellendiğini danışanın görmesine yardımcı olmak için kullanılır. Her ikisi de, terapinin esas hedefi olan, kendilik yapılanmasını kolaylaştırmaya hizmet eder. Empati danışanın kendi öznel dünyasını organize etmesine yardım etmeye ve bunu geçerli kılmaya yardım eder. İleride, bu öznel dünyanın stabil, dayanıklı bir ‘’yapılanma’’sı ile sonuçlanır, böylece kendilik deneyimi daha organize ve tutarlı olur. Kohut için empati, danışanın davranışında ve deneyiminde bilinçdışı anlamları idrak etmek üzerine temellenerek ortaya çıkar (Bohart, 1991).


    Kohut’a göre empati değer yargılarından bağımsız bir gözlem tarzıdır; nasıl dışa bakış dış dünyaya hassas-ayarlı bir gözlem tarzıysa, empati de insanın içsel yaşamına hassas-ayarlı bir gözlem tarzıdır. Empatinin iki düzeyi vardır: (a) Bilgi toplama eylemi olarak empati ve (b) insanlar arasında güçlü, duygusal bir bağ olarak empati (Kohut, 2009).


    Bir bilgi toplama, veri derleme eylemi olarak empati, doğru ya da yanlış, merhametin ya da düşmanlığın hizmetinde olabilir, peşine yavaşça ve ağır adımlarla ya da içten geldiği gibi, yani büyük bir hızla düşülebilir. Bu anlamda empati hiçbir zaman kendi başına destekleyici ya da terapötik değildir. Ancak başarıyla destekleyici ve terapötik olabilmenin de kaçınılmaz ön koşuludur. Başka bir deyişle, bir annenin empatisi doğru ve keskin de olsa, amaçları sevgi dolu da olsa, çocuğunun kendilik nesnesi ihtiyaçlarını tatmin eden empatisi değildir. Bunu eylemleri, çocuğa verdiği tepkiler yapar. Yine de amaçlarına ulaşabilmeleri için, bu eylemlere ve tepkilere, doğru ve keskin empati rehberlik etmelidir. Yani empati, annenin çocuğun kendilik nesnesi olarak uygun biçimde işlev görmesi için bir ön koşuldur. Anne ya da babanın çocuk karşısındaki kendilik nesnesi işlevine bilgi sağlar, ama kendi başına, çocuğun ihtiyaç duyduğu kendilik nesnesi işlevi değildir (Kohut, 2009).


    Bunun yanında Kohut, kendi başına empatinin, empatinin sadece var olmasının bile, yararlı, geniş anlamda terapötik bir etkisi olduğunu ekler -hem klinik ortamda, hem de genelde insan yaşamında (Kohut, 2009).


    İki yaklaşımın farkları


    Rogers tarafından geliştirilen danışan merkezli psikoterapide empati, kuramın temelini oluşturur, ancak Kohut’un kendilik psikolojisindeki yaklaşımından daha farklı biçimde ele alınır. Rogers’a göre empati terapiler için bir ön koşul olmaktan çok temel nitelikte bir terapötik yapıdır, terapist terapötik bir tutum içinde olmaktan çok hastaya yönelmeye ve onu anlamaya çalışır, bu nedenle kişilerarası etkileşim yönetici/yönlendirici nitelikte değildir. Rogers empatiyi terapistin hastanın dünyasını, sanki o imiş gibi ("sanki" duygusunu hiç kaybetmeden) anlaması olarak tanımlamıştır (Bozarth 1999; akt, Gülseren, 2001).


    Kendilik psikolojisi okulu, Kohut’un katkıları ile empatinin tanımını yeniden gözden geçirmiş ve empatiyi terapinin önemli unsuru olarak kabul etmiştir (Book 1988; akt, Gülseren, 2001). Kohut empatiyi soyut ve klinik olmak üzere iki farklı biçimde tanımlamıştır. Soyut tanımlama, "dolaylı iç gözlem" kavramı ile açıklanmıştır. Böylece, ancak kendi yaşantımıza içe bakışla benzer bir durumda başka bir kişinin ne durumda olduğunu anlayabiliriz. Empati klinik yönden ise, başka bir kişinin iç yaşamını hissedebilme ve düşünebilme kapasitesi olarak tanımlanmıştır. Kendilik psikolojisi içinde hastanın yaşantısına yakın şekilde empatik olma, psikanalizin geleneksel yaklaşımından bazı farklılıklar gösterir. Empatik yaklaşım, hastanın cinsel ve saldırgan dürtüleri yerine kişinin ne durumda olduğuna odaklanır, hastanın yaşantısını temel alır (Gülseren, 2001).


    Kohut (1993), kendiliğin oluşumunda empatinin önemine dikkat çekmiştir. Empati, terapist açısından hastanın arkaik narsisistik gereksinimlerine ulaşmasında yardımcı olur. Hasta bu şekilde preödipal gereksinimlerinin farkına vararak ve kabul ederek bunları normal benlik saygısının oluşması için kullanabilir. Bu nedenle empatinin hastanın değişimine katkısı vardır. Hastanın sorunları ve ruhsal sıkıntıları konusunda terapistin empatisi arttıkça, hem hastanın iç dünyasına girebilir hem de iç görü kazanmasına yardımcı olabilir. Kohut’un katkıları ile empati psikanalitik yaklaşımda daha merkezi bir yerde bulunmaktadır (Gülseren, 2001).


    Sonuç


    Rogers’ın da, Kohut’un da empatiye terapide özel bir önem verdiklerini söyleyebiliriz. Bu açıdan ve terapistin danışanın iç dünyasına girip onu anlama girişiminin gerekliliği açısından benzerdirler. Her ikisi de empatinin tek başına terapötik olduğunu belirtmişlerdir.


    Fakat Kohut empatiyi, terapide kendilik nesnesi ihtiyaçlarının tatmin edilmesi için bir araç olarak da görmüştür. İnsan gelişirken anne babasından aldığı empati ile kendilik nesnesi ihtiyaçlarını tatmin eder. Bunu alamayan danışanlar terapide terapistin vereceği empati ile eksik olan kendilik yapılanmalarını şekillendirirler. Bu, Kohut’un bahsettiği empatinin bilgi toplama düzeyidir; kendi başına iyileştirici değildir ama iyileşmenin ön koşuludur. Ona göre asıl iyileştirici olan, kendilik nesnesinin vereceği tepkilerdir. Kohut, empatinin iki yönünden biri olan anlama ile, danışanın dünyasına dair bilgi edinir, sonra yorumlama ile kişinin şu andaki tepkilerinin, çocukluğunda onun için önemli olan kişilerin empatik hataları üzerine nasıl temellendiğini görmesi sağlanır. Bu süreç daha yapılandırılmış, amaca yönelik, yani kişinin kendilik nesnesinin empati eksikliğinin fark edilmesi için kullanılan bir planlı yoldur.


    Rogers ise empatiyi terapi sürecinin kendisi olarak görür. Asıl olan, danışanı yargılamadan, onun hakkında önceden bir kanı oluşturmadan ne yaşadığını, ne hissettiğini ‘oymuş gibi’ anlayabilmektir. Fakat bunu yaparken terapistin kendi kimliğinden geçici olarak sıyrılması gerekir. Süreç bittiğinde kendi dünyasına geri dönmelidir. Anlaşıldığını hisseden kişi kendisine farklı bir gözle bakmaya başlayabilir. Kohut bu aşamayı belirtmemiştir. Kohut’un nihai noktası kendilik nesnesi gereksinimlerini gidermektir. Ama kendilik nesnesi gereksinimlerinin de çocuklukta alınması gereken aynalama, büyüklenmeci kendilik imagosu gibi unsurlar olduğunu göz önünde bulundurursak, bu unsurlar ile empatinin ortak noktaları olduğunu söyleyebiliriz. Aynalama, empatideki danışanın ifade ettiği şeyin doğrudan anlaşılmasına tekabül etmektedir; büyüklenmeci kendilik imagosu ise empati aracılığıyla danışanın kendisinin değerli olduğunu anlaması ile bağlantılıdır.


    Sonuç olarak, her iki kuramcı da empatinin terapinin vazgeçilmez bir parçası olduğunu ifade ettiklerini düşünebiliriz. Aradaki önemli fark, Rogers’ın yalnızca ‘empati’ kavramı üzerinde, danışanın kognitif ve duygusal olarak anlaşılması ve bunun geri ifade edilmesi üzerinde daha ayrıntılı bir şekilde durması, Kohut’un ise bunu kendilik nesnesi ihtiyaçlarına bağlayarak daha araçsal olarak bakmasıdır.


    Kaynakça


    Bohart (1991). Empathy in Client-Centered Therapy : A Contrast with Psychoanalysis and Self Psychology.Journal of Humanistic Psychology, 31: 34.

    Gülseren Ş (2001). Eşduyum (Empati): Tanımı ve Kullanımı Üzerine Bir Gözden Geçirme.Türk Psikiyatri Dergisi 2001; 12(2):133-145.

    Irving D, Dickinson D (2006). A Re-Conceptualization of Rogers’ Core Conditions: Implications for Research, Practice and Training. International Journal for the Advancement of Counselling, Vol. 28, No. 2.

    Kohut, H (2009). İçebakış, Empati Ve Akıl Sağlığının Yarım Çemberi. (Çev: N Mitrani) www.icgoru.com


    Overholser J (2007). The Central Role of the Therapeutic Alliance: A Simulated Interview with Carl Rogers. Journal of Contemporary Psychotherapy, 37:71–78.



    Handan_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
    Yeni Konu aç Cevapla  

    Bookmarks

    Etiketler
    Empati


    Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
     

    Yetkileriniz
    Konu Acma Yetkiniz Yok
    Cevap Yazma Yetkiniz Yok
    Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
    Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

    BB code is Açık
    Smileler Açık
    [IMG] Kodları Açık
    HTML-Kodu Kapalı
    Trackbacks are Açık
    Pingbacks are Açık
    Refbacks are Açık




    Tüm Zamanlar GMT +4 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 17:00.

    dekorasyon Endüstriyel Mutfak EKipmanları sanal ofis Kiralık Ofis | sanal ofis sanal ofis | sanal ofis | muadil toner | fantezi iç giyim fantezi giyim kerebiçci kerebiçci oğuz kerebicci.com araç takip sistemleri | kişi takip sistemleri | Varlık takip sistemleri | filo takip sistemleri |
    istanbul travesti | istanbul travesti izmir escort bayan izmir escort tuzla escort bursa escort bursa escort casino siteleri casino siteleri casino siteleri casino siteleri casino siteleri bahis siteleri istanbul travesti travesti forum |
    istanbul travesti Mekanları | istanbul travesti Haber | istanbul travesti Bilgi | istanbul travestileri | istanbul travesti | travesti | ankara travesti| ankara travesti | ankara travesti ankara travesti

    Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429